سه‌شنبه ۱۳۹۲/۰۶/۱۲

فرامرز صادقي،مديرمنطقه يک شهرداري قزوين:

سدمعبر ناشي از ساخت وساز يکي از دغدغه هاي شهرداري وشهروندان است

هر روز شاهد ساخت و سازهاي بسياري در خيابان هاي مختلف شهر هستيم که مالکان وانبوه سازان آن ها يا درحال اجراي عمليات ساختماني يا اتمام آن هستندوبدون توجه به پايمال شدن حقوق شهروندان ديگر يا ساکنان منطقه، مصالح ساختماني و نخاله هاي آن را در پياده روها يا حتي خ


 

هر روز شاهد ساخت و سازهاي بسياري در خيابان هاي مختلف شهر هستيم که مالکانوانبوه سازان آن ها يا درحال اجراي عمليات ساختماني يا اتمام آن هستندوبدون توجه به پايمال شدن حقوق شهروندان ديگر يا ساکنان منطقه، مصالح ساختماني و نخاله هاي آن را در پياده روها يا حتي خيابان هايي که داراي عرض کم است، رها مي کنند.
با وجود آن که از سوي ماموران شهرداري بارها نسبت به اين موضوع به مالک ساختمان تذکر داده مي شوداما هم چنان بخشي از مسير رفت و آمد مردم مسدود مي شود.
در اين راستا گفت وگويي رابامهندس فرامرز صادقي،مديرمنطقه يک شهرداري قزوين ترتيب دادهايم:
 
معبروسد معبر در قانون شهرداري ها چگونه تعريف شده است؟
معبر همانطور که از نامش پيداست به معني محل عبور مي‌باشد و اصطلاحاً به محلي اطلاق مي‌گردد که از آن براي عبور و مرور استفاده مي‌شود و در اثر تفکيک اراضي موضوع ماده ??? قانون شهرداري ايجاد مي شود. سد معبر به هر عملي گفته مي‌شود که باعث انسداد معابر عمومي مي‌گرددبه طوريکه عبور و مرور از آنها به طور دائم يا موقت غيرممکن يا دشوار گردد.طبق ماده ??? قانون شهرداري ها«معابر و شوارع عمومي که در اثر تفکيک اراضي احداث مي‌شود متعلق به شهرداري است و شهرداري در قبال آن به هيچ عنوان وجهي به صاحب آن پرداخت نخواهد کرديا درتبصره ? ماده ??اين قانون نيز آمده است: «اراضي کوچه‌هاي عمومي و ميدان‌ها و پياده روها و خيابان‌ها و به طور کلي معابر و مسير رودخانه‌ها و نهرها و مجاري فاضلاب شهرها و باغهاي عمومي و گورستان‌هاي عمومي و درخت‌هاي معابر عمومي واقع در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است ملک عمومي محسوب و در مالکيت شهرداري است».
 
ازمصاديق سدمعبرچه مواردي مي باشد؟
سد معبر داراي اشکال گوناگوني است. از مصاديق سد معبر مي‌توان از سد معابر توسط دستفروشان، نصب دکه‌هاي غيرمجاز، تخليه نخاله، ريختن مصالح، آجر و سيمان در معابر عمومي بدون مجوز شهرداري، توقف خودرو در مکانهاي غيرمجاز، وسايل نقليه جهت فروش کالا، اشغال پياده روها و ميادين توسط افرادي که از آنجا به عنوان محل سکونت استفاده مي‌کنند اينگونه تخلفات مي‌تواند موجب سد معابر عمومي، اشغال پياده روها و استفاده غيرمجاز از آنها و ميادين و پارک‌ها و باغ هاي عمومي را فراهم آورد.
 
وظيفه شهرداري درخصوص سدمعابر چيست؟
در واقع شهرداري موظف است از معابر به عنوان يک ملک عمومي حفاظت کند و همواره آن را براي استفاده عموم آماده نگهداشته و از تجاوز اشخاص نسبت به آنها جلوگيري نمايد.استفاده از معابر عمومي، ميدان‌ها، پارکها و باغهاي عمومي حق طبيعي هر شهروند مي‌باشد و هيچکس نمي‌تواند مانع اين استفاده مشروع گردد.
باتوجه به گستردگي ساخت وسازهادرشهر به خصوص درسطح منطقه يک شهرداري قزوين،وضعيت تخلفات سد معبرساختماني چگونه است؟
متاسفانه طي سالجاري در سطح شهر مشاهده مي شودکه مجريان ومالکان ساختمان بدون درنظر گرفتن حقوق شهروندان،موجب سدمعبرساختماني وايجاد مزاحمت درتردد عابرين پياده وسواره در معابراصلي وکوچه هاي معابرسطح شهربا مصالح ساختماني تيرچه،آهن،ميلگرد،سفال،جوشکاري اسکلت،ساخت بتن در محل وتخليه شن درمحل وتخليه شن،ماسه سيمان وميکسرمي شوند ودربرخي مواقع مشاهده شده بدون هماهنگي مسيرکوچه به طورکلي مسدود شده است.
 
نحوه جلوگيري از سد معبر و رفع آن توسط شهرداري چگونه صورت مي گيرد؟
طبق تبصره يک ماده 55 شهرداريها که بر اساس اين قانون"سدمعابرعمومي واشغال پياده روها واستفاده غيرمجازآنهاوميدان ها وپارکهاوباغ هاي عمومي براي کسب وياسکني وياهرعنوان ديگري ممنوع است وشهرداري مکلف است ازآن جلوگيري ودررفع موجود وآزاد نمودن معابر واماکن مذکورفوق وسيله ماموربن خود اقدام کند."
همچنين درتبصره7ماده100قانون شهرداري هاتاکيد شده است:"مهندسان ناظرساختماني مکلفند نسبت به عمليات اجرايي ساختماني که به مسئوليت آنها احداث مي گردد از لحاظ انطباق ساختمان با مشخصات مندرج درپروانه ونقشه ها ومحاسبات فني را گواهي نمايند. هرگاه مهندس ناظربرخلاف واقع گواهي نمايد ويا تخلف را به موقع به شهرداري اعلام نکندوموضوع منتهي به طرح درکميسيون مندرج در تبصره يک ماده100قانون شهرداري وصدورراي بر جريمه يا تخريب ساختمان گرددشهرداري مکلف است مراتب را به نظام معماري وساختماني منعکس نمايد
 
علاوه بر شهرداري چه دستگاههايي دراحداث ساختمانها نظارت دارند؟
درماده35،مسئوليت عاليه بر اجراي ضوابط ومقررات شهرسازي ومقررات ملي ساختمان درطراحي واجراي تمامي ساختمانها وطرحهاي شهرسازي وعمراني شهري که اجراي ضوابط ومقررات مزبوردر مورد آنها الزامي است برعهده وزارت راه وشهرسازي مي باشد.
 
براي اجراي قوانين موجود با سازمان نظام مهندسي ساختمان هماهنگي لازم وجود دارد؟
در اين زمينه هماهنگي لازم نيز با سازمان نظام مهندسي ساختمان به عمل آمده و سازمان موظف است با متخلفين امر برخورد قانوني کند و شهرداري نيز به هيچ وجه فعاليت اينگونه افراد را نخواهد پذيرفت و از صدور پروانه با نظارت و مجريان فوق خودداري مي‌کند. سازمان نظام مهندسي موظف است در اين زمينه مجريان و ناظرين خود را توجيه کرده و راهکارهاي لازم را ابلاغ کند.
درچه صورتي امکان سدمعبروجود دارد؟
براساس قانون استفاده از معابر فقط به صورت موقت با توجه به مساحت ملک و شرايط ساخت و ساز عرض معبر و با مجوز شهرداري استفاده از يک سوم آکس عرض گذر در کوچه‌هاي کمتر از 10 متر، استفاده از يک سوم عرض پياده رو در گذرهاي بيشتر از 10 متر، اجراي اسکلت و بتون ريزي در خيابانهاي پر تردد در ساعاتي از شبانه روز که تردد کم باشد و اخذ مجوز از اداره راهنمايي و رانندگي در خيابان اصلي که بار ترافيکي زيادي دارند مجاز خواهد بود. مالکين بايد بلافاصله پس از تخليه مصالح ساختماني سريعاً نسبت به جمع آوري و رفع سد معبر و نظافت محل اقدام نمايند. ضمن آنکه تصرفات کليه مقاطع در يک سوم عرض گذر نبايد دائمي و طولاني مدت باشد.
 
به نظر شما براي جلوگيري از سد معبر مي توان چه اقداماتي انجام داد؟
با توجه به ساخت وسازهايي که درسطح منطقه يک صورت مي گيرد وبيشتر بافت اين منطقه قديمي وفرسوده مي باشدوخيابانها وکوچه ها داراي عرض کم است که حتي تردد وپارک خودروهاي سبک وسنگين نيزبه اين مشکلات افزوده وسبب نارضايتي شهروندان شده است در اين راستا دستگاه هاي متولي امر ساخت وسازها از جمله شهرداري واداره کل راه وشهرسازي بايد با توجه به پيشرفت تکنولوژي به دنبال ارايه راهکارهايي براي کاهش معضلات ساخت وساز ياشند.
 
راهکار شما در اين خصوص چيست؟
ما از شهروندان مي خواهيم که در ساخت وسازهاي خود از مصالح پيش ساخته استفاده نمايند. به عنوان مثال براي ساخت اسکلت پيچ ومهره آن را خارج از شهر ساخته وسپس براي نصب در محل مربوطه اقدام کنند ودر ضمن از بتن آماده براي فونداسيون وسقف استفاده نمايند.
سخن آخر؟
از مجريان محترم که وظيفه اجراي ساختمان را دارند انتظار مي رود موارد مذکور رارعابت نمايند تا ضمن همکاري با شهرداري شاهد ايجاد مشکلات براي شهروندان نباشيم.


 

تصاویر مرتبط