یکشنبه ۱۳۹۶/۱۰/۲۴

شهرام فر، مدير اداره درآمد شهرداري قزوين خواستار شد؛

پرداخت به‌موقع عوارض شهرداري براي اداره و توسعه مطلوب‌تر شهر قزوين

شيوا شهرام‌فر، مدير اداره درآمد شهرداري قزوين، پرداخت عوارض شهرداري را از سوي شهروندان و نهادها، يكي از راه‌هاي اصلي تأمين درآمد براي اداره امور و توسعه شهر و موتور محرک اقتصاد شهري عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومي حوزه معاونت اداري و مالي شهرداري قزوين؛ شهرام‌فر ميزان برخورداري شهروندان از امکانات و فضاهاي عمومي شهري را وابسته به پرداخت عوارض شهرداري‌ها دانست و افزود: شهروندان، هرساله ميزان عوارض تعيين‌شده را براي واحدهاي مختلف مسکوني، تجاري و صنعتي در قالب قبوض پرداختي دريافت مي‌کنند که مي‌بايد تا تاريخ مشخص‌شده، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

وي بيان کرد: شهرداري به‌عنوان يک نهاد عمومي و غيردولتي مي‌بايست با کسب درآمد و هزينه کرد آن به‌عنوان هزينه‌هاي پاک‌سازي خيابان‌ها و معابر، جمع‌آوري، حمل و دفن زباله، خدمات آتش‌نشاني، آسفالت و سنگفرش و نيز ساخت، گسترش و نگهداري بوستان‌ها و فضاي سبز اقدام کند.

مدير اداره درآمد شهرداري قزوين در خصوص ميزان وصولي درآمد از پرداخت عوارض توسط همشهريان در مقايسه با سال قبل نيز گفت: عوارض نوسازي، صنفي، خودرو و بهاي خدمات پسماند تا بيستم دي‌ماه 96 به ترتيب مبلغ 55 ميليارد و 597 ميليون و 495 هزار و 196 ريال ،

11 ميليارد و 571 ميليون و 882 هزار و 238 ريال، 21 ميليارد و 803 ميليون و 516 هزار و 100ريال ، 29 ميليارد و 237 ميليون و 44 هزار و 982 ريال مي‌باشد که نسبت به مشابه سال گذشته عوارض نوسازي 36 درصد، صنفي 5 درصد، خودرو 73 درصد و بهاي خدمات پسماند 21 درصد رشد داشته است.

شهرام فر، عدم اطلاع‌ شهروندان را يکي از عمده دلايل در عدم پرداخت به‌موقع عوارض دانست و گفت: آگاهي بخشي و اطلاع از نحوه هزينه کردِ عوارض توسط شهرداري‌ها و اينکه اين مبالغ صرف چه اموري در شهرها مي‌شود، مي‌تواند به افزايش ميزان مشارکت شهروندان و همکاري‌هاي عمومي منجر شود.

وي رابطه شهروندان و شهرداري را يک رابطه دوسويه دانست و افزود: براي توسعه شهري بايد هزينه شود و اين هزينه را شهروندان پرداخت مي‌کنند و منابع اجراي پروژه‌هاي شهري عمدتاً از سوي مردم تأمين مي‌شود.

مدير اداره درآمد شهرداري قزوين با اظهار اينکه درآمدهاي پايدار شهرداري به‌طور معمول از محل عوارض كسب مي‌شود و ادامه داد: شهرداري با خلاقيت‌هاي مديريت شهري، منابع عوارض را به سمت سرمايه‌گذاري و توسعه شهري سوق مي‌دهد و با اين كار، در آينده وابستگي به عوارض کم‌تر شده و سرعت توسعه بيشتر مي‌شود.

شهرام فر از شهروندان و كسبه خواست، با پرداخت به‌موقع و منظم عوارض، شهرداري را به‌عنوان يک نهاد غيردولتي را براي خدمات‌رساني بيشتر، ياري کنند، افزود: مالکان خودروها نيز ملزم به پرداخت عوارض مي‌باشند که بعضاً بر اساس يک عادت اجتماعي، مالکين خودروها تنها در زمان خريد و فروش خودروي به پرداخت عوارض اقدام مي‌کنند.